Elfen Lied –
13 episoade – 2004
~ Cuvant inainte ~
*Tot ceea ce
urmeaza este bazat pe vizionarea intregii serii, si sunt observatii personale,
in baza experientei mele in literatura, filme, seriale, desene animate si
anime-uri. Daca nu sunteti de acord cu ceva din ce este scris, va invit la
discutie pe baza punctelor de disensiune.
Ceea ce urmeaza
este o analiza asupra anime-ului din perspectiva mea, impreuna cu procesele de
gandire prin care ajung la unele concluzii.
De asemenea, eu
pornesc in vizionarea oricarui anime – fie el facut de Gainax, Studio IG,
Sunrise, Gonzo, Ghibli sau in regia oricui din industrie – cu ideea ca voi
viziona ceva de calitate si caruia ii voi da, la final, nota 10 in lista mea
personala. Puncte scad pentru:
-
Material care insulta inteligenta
celui ce vizioneaza;
-
Material ce ma scoate din
imersiunea povestii pe motive de inconsistenta sau prostie pura;
-
Material inutil care iroseste
timpul meu fara a oferi nimic de interes in materie de personaje, actiune sau
dezvoltarea povestii;
-
Incercari esuate de intelectualism
care foloseste truisme sau filozofie de liceu pentru a parea profund;
-
Material ridicol care incalca
propriile reguli pe care anime-ul le seteaza pentru actiunea sa.
~ Recenzie ~
Unii probabil nu
stiti asta, dar prin 2003-2004, inainte de lansarea Elfen Lied, incepuse sa
apara destul de mult material promotional online de prin anime, scene leaked si
mult hype in baza ideii ca seria va fi absurd de violenta. Evident, atat de
mult hype a avut si efect. Forumurile, si canalele oDC / DC++, vuiau de
anticipare, cu foarte multa lume asteptandu-se sa vada urmatorul Berserk...dar
cu fetite. Asta era de asemenea si inaintea suprasaturarii pietei anime de
productii cu fetite goale sau violente.
In mod original am
petrecut cateva saptamani pentru a downloada seria asta. Cum nu puteam lua de
pe torente prea multe si cum streamingul inca era un vis indepartat, am stat si
m-am rugat de unii cu teava mai zdravana sa-mi dea si mie cate un slot de pe
care sa trag si eu cate un episod cand se putea. Misto vremuri.
Incep cu aceasta
mica poveste pentru a putea pune bazele ideii ca n-am intrat niciodata in Elfen
Lied cu vreun bias impotriva seriei. La fel ca multi altii si eu am fost
entuziast de lansarea ei, mai ales cum eram mai tanar si mai interesat sa
urmaresc ceva sangeros si sexy.
In schimb, dupa o
prima vizualizare, cu tot timpul petrecut pe download si toata asteptarea...am
fost dezamagit de multele parti slabe ale seriei, sa nu mai zic ca nu ma
asteptam sa fie doar 13 episoade pentru ce fel de poveste se anunta sa fie. Am
petrecut mult timp ulterior dezbatand meritele seriei, pana in punctul actual
in care m-am pus sa revizionez pentru a-mi improspata informatiile.
De altfel, m-am si
gandit ca poate, la opt ani si ceva de la prima vizionare, voi reusi ori sa vad
actiunea intr-o noua lumina, ori sa observ lucruri ce poate mi-au scapat in mod
original.
Ce va urma in
recenzie va fi PLIN ochi de spoilere. Deoarece am facut in 2007 o recenzie mai
simplista si mai putin analitica – si
destul de prost scrisa -, o puteti citi pe aceea de pe AnimeDataBase daca
doriti sa evitati spoilere. Dar pentru aceasta as dori sa intru in cateva
detalii pe care nu consider ca le pot analiza altfel decat vorbind direct pe
cate o scena sau alta.
Acestea fiind zise,
hai sa intram in paine.
~ Povestea generala
~
Elfen Lied incepe
cu un episod in care urmarim cum o fata cu ceva superputeri scapa intr-un mod
foarte violent dintr-o facilitate militara, este impuscata in cap – dar
supravietuieste -, si se trezeste pe o plaja, amenzica si, iertat fie-mi
termenul, retardata. Pe acolo, chiar in momentul acela sa intample sa treaca
Kohta cu vara lui Yuka, care o descopera pe aceasta si se decid s-o ia acasa
deoarece respectiva parea foarte pierduta.
Ce urmeaza e sa
aflam despre o noua specie umana – sau virus daca vreti, anime-ul nu prea se
hotaraste ce anume e un Diclonius – ce are un set de brate invizibile, de
diverse lungimi, cu care poate transmite virusul mai departe si pe care le poate
folosi ca arme deosebit de puternice. Niste savanti vor s-o recupereze pe Lucy
– cea care scapa – trimitand dupa ea soldati psihopati si alti diclonius.
Undeva prin poveste
mai apare si o fata fugita de acasa, al carei rol in poveste este aproximativ
nul.
Bineinteles, dupa
cum e prostul obicei al tuturor creatorilor anime slabi, absolut totul e
conectat cumva, ca si cum povestea s-ar petrece intr-o bula minuscula a
realitatii, dezvaluind pe parcurs cum multe personaje se cunosc din trecut de
fapt, iar toata lumea se loveste de toata lumea in cele mai oportune momente,
in functie de cum ii taie pe producatori.
~ Sanjeeeeeeee si
mateeeeeeeeeeee si tateeeeeeeee si cururiiiiiiiiiiiiiii ~
Elfen Lied are
multa violenta grafica.
Pentru cineva
necunoscator intr-ale anime-urilor, ar parea ca violenta este excesiva si
foarte scarboasa. Bineinteles, asa un privitor probabil n-ar fi fost expus
niciodata unor serii sau OVA-uri mai vechi, de prin anii '80 sau '90. Anime-uri
cum ar Berserk, Sin: The Movie, Iria: Zeiram Animation, Ghost in the Shell,
Ninja Scroll, Akira arata mult mai multe chestii sangeroase sau dureroase decat
lasa Elfen Lied la vedere.
Iar nuditatea e
supraapreciata cu mult, de vreme ce dupa primul episod deja nu prea se mai pune
problema foarte mult de a vedea fete goale.
La o prima
vizionare toate aceste elemente par ca si cum ar fi definitorii pentru serie.
La o a doua, in schimb, arata de-a dreptul ridicol si infantile. Felul in care
Lucy omoara oameni in serie e repetitiv iar fantanile de sange isi pierd orice
fel de factor de soc odata ce tot vezi cum toata lumea explodeaza intr-un
geyser rosu.
Aici incepe
discutia dificila: mult din impactul pe care consider ca l-a avut Elfen Lied
asupra industriei anime, si a fanilor sai, a fost datorat factorului de soc.
Din cauza faptului ca seria mentine aceasta atmosfera de baie de sange – fara
repercursiuni – de la inceput si pana la final, e foarte usor ca un privitor sa
fie distras de la elementele mult mai proaste ale anime-ului.
„Stai, asta n-are
logica.” *zboara un cap* „SANGEEEEEEEE!”
Trist.
Singurii dinti pe
care-i are seria se datoareaza exclusiv scenelor sangeroase sau de natura
sexuala.
~ Herpa derpa ~
Haideti sa vorbim
un pic de lucrurile care n-au sens in seria asta. Urmatoarele exemple au fost
selectate ca fiind printre cele mai graitoare dintre toate cate mi le-am notat
vizionand.
1. O facilitate de cercetare, cu elemente militare prezente la fata
locului, care gazduieste cea mai mare amenintare la adresa omenirii, nu este
echipata in niciun fel pentru a opri o eventuala evadare a uneia dintre
creaturile tinute inchise acolo. Nu numai asta, dar toate fortele de ordine
interioara sunt echipate cu arme complet ineficiente contra respectivelor
creaturi. Cateva conducte cu azot lichid ar fi rezolvat o asa problema cu un
cost aproximativ minim.
2. Aceasi facilitate militara aparent are o usa ce da dintr-un coridor ce
ar trebui sa fie posibil sa fie inchis ermetic, direct catre exterior si o
iesire catre mare. Nu trebuie sa fii un geniu sa-ti dai seama ce idiotenie e
asta.
3. In facilitatea militara, intr-o zona deosebit de periculoasa, poate
aparent sa intre o secretara idioata cu o tava de ceai pe care nu o observa
nimeni cum ajunge fix langa creatura ce e in mijlocul evadarii. Scena se
desfasoara fix ca ceva scos dintr-o piesa de teatru cu idioti.
4. Cei de la conducerea facilitatii nu considera ca ar fi important sa
afle cum a fost posibil ca o creatura sa evadeze, si cine a manipulat sistemul
pentru a permite evadarea.
5. In fortele speciale destinate vanarii de creaturi periculoase, este
perfect acceptabil sa existe un membru instabil mintal, deosebit de violent si
insubordonat. Cine ar angaja o asa persoana si cine i-ar pune o arma in mana?
6. Personajele principale nu anunta autoritatile, si nici macar o
ambulanta, ca au gasit o fata goala si ranita pe plaja. In schimb ei, care nu
par sa aiba vreo cunostiinta de prim ajutor, decid s-o duca pe respectiva
acasa, mai ales cand ea nu stie cine e, nu poate vorbi, si pare complet pierduta.
7. Politia intreaba din usa in usa despre o persoana disparuta. Personajul
prinicipal se hotaraste, fara niciun motiv sau suspiciune, sa minta politia in
legatura cu fata pe care a cules-o de pe plaja. Asta nu e un comportament
normal decat pentru un rapitor.
8. Un soldat este asaltat de coechipierul sau psihopat si apoi se ridica
ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, nu anunta incidentul si nu incearca sa se
retraga de langa tipul care pare foarte dispus sa-l si omoare daca i s-ar ivi
ocazia.
9. Lucy se hotaraste sa-si tortureze si sa-si mutileze inamicul, in loc de
a-l ucide direct precum a facut cu toti cei de pana atunci. Evident,
respectivul poate scapa.
10. O fata gaseste un tip fara un brat si fara ochi pe plaja. Il intreaba
ce s-a intamplat in loc sa strige dupa ajutor, sa zbiere din cauza sangelui sau
macar sa-i ofere direct ceva prim ajutor daca poate.
11. Administratia facilitatii trimite in lume un alt diclonius ce este
descris ca neavand niciun contact cu lumea reala de la nastere si pana in
prezent, fiind complet inchisa fata de realitate si supusa constant la
experimente. Trebuie explicat de ce asta ar fi o idee tampita?
12. Personajul principal minte politia si pe vara-sa fara niciun motiv si
fara nicio motivatie.
13. Intr-un anime plin de sange si mate, e perfect ok sa ai si scene cu
neintelegeri sexy tipice unui harem, sau cu interactiuni nepotrivite intre un
baiat si o fata, de dragul comediei.
14. Lucy, din nou, fara niciun motiv, se hotaraste sa-si dezmembreze
oponenta in loc de a omori direct ca pe toti dinainte. Se creaza, evident,
oportunitatea de a avea un personaj paraplegic...care e rapid abandonata
deoarece respectiva primeste membre noi.
15. Profesorul cu care Kohta – personajul principal – si Yuka – vara sa –
au cursuri este FIX savantul ce i-a permis lui Lucy sa evadeze si care o cauta,
ei aducand-o fix la el.
16. O persoana fara niciun fel de dovada zice o poveste despre identitatea
fetei fara memorie si inapoiata mintala, si se ofera sa aiba el grija de ea.
Personajele principale accepta acest lucru fara sa clipeasca si o abandoneaza
pe respectiva in grija lui fara ca macar sa-i explice de ce. Cat de limitat
mental sa fii sa faci asta dupa ce ai mintit si politia in fata?
17. Lucy se trezeste din somnul in care fusese bagata cu ajutorul unui
drog, explicand cum ca doar cealalta personalitate doarme. Tanti, creierul este
UNUL, nu are alimentare separata pe bucati, incat diverse parti ale sale sa fie
afectate selectiv de cate un drog. Sangele ajunge tot acolo. Nu ma astept ca
creatorul sa aiba un doctorat in anatomie, dar macar atat lucru. Bineinteles,
nu vorbim de droguri ce actioneaza exclusiv pe diverse zone ale creierului, ci
vorbim de un sedativ care are cum adormi doar cate o personalitate.
18. Planul savantului era s-o elibereze in lumea reala, ca s-o poata gasi
ulterior si s-o violeze pentru a avea copii cu ea. Nu exista niciun fel logic
sau rational prin care el ar fi putut controla situatia odata ce ar fi pus-o-n
miscare, asa ca planul sau se baza exclusiv si iremediabil pe NOROC CHIOR.
19. Un savant, considerat o persoana inteligenta, considera ca ar fi o idee
buna sa-i dea drumul si lui Nana, tipa dezmembrata, in lumea de afara, fara a-i
da macar o minima explicatie asupra societatii. La subiectul asta am sa revin.
20. Vara lui Kohta este blocata emotional la nivelul unei fetite de 8 ani.
Revin si la asta.
21. Toata lumea este la momentul potrivi, in locul potrivit, sa se
intalneasca cu singura persoana potrivita, MEREU.
22. Toata lumea tipa o chestie sau alta despre o anume Lucy si sar la Nyu
pentru a o omori, dar nici unul dintre personajele principale nu se gandeste sa
intrebe „CINE PANA MEA E LUCY?!”.
23. Politia decide ca o fata ce ar putea fi un martor cheie in cazul unei
crime in care au fost ucisi alti patru copii de la acelasi orfelinat, si care
fata lipseste acum, nu e suficient de importanta pentru a fi cautata si gasita.
Autorul probabil considera ca un caz in care patru copii ajung in bucati nu ar
deveni INSTANT cea mai mare poveste din tara, iar fata nu ar fi cautata de toti
cainii fortelor de ordine non-stop. E Japonia, nu o tara uitata de prin Africa
centrala unde inca mai domneste haosul.
24. Faptul ca tot mor bebelusi in maternitati, care se nasc cu o anumita
deformatie pe cap, cumva nu devine o super poveste media. Guvernul ascunde TOT
cu o eficienta demna de 1984 a lui George Orwell!
25. Se postuleaza ca pentru aceasta noua „specie” trebuie sa existe si o
regina, printr-o logica complet pusa pe dos. Nu exista nicio dovada care sa
indice ca ar fi nevoie de o regina sau ca ar trebui sa existe una, dar aparent
savantii lucreaza sub presupunerea asta.
26. O tipa e rupta in doua, organele ei sar pe toti peretii, coloana ei
vertebrala si cu coastele sunt in diverse locuri ale camerei, jumatatea ei de
sus e aruncata printr-un geam de sticla, dar tot mai are suficienta constiinta
si putere sa gaseasca fix butonul corect de pe consola. Femeia aia jur ca-i un
Terminator de fapt, nu o fiinta umana.
27. La un festival aglomerat, un adult decide ca ar fi o idee buna sa-si
lase cei doi copii sa se separe de el si sa se rataceasca prin multime. Asta e
cel mai responsabil adult din toata istoria planetei.
28. Lucy e prezentata ca fiind singura care e capabila de reproducere
deoarece este regina. Mai devreme in serie se prezinta cum o alta fetita
diclonius i-a infectat pe cei din laborator cu vectorii ei, ducand asadar la
creerea de noi diclonius. Asta e tot reproducere, ceea ce ma face sa ma intreb
care mai e importanta lui Lucy.
Ma
voi opri aici.
Probabil
va ganditi acum ca sunt carcotas si ca am cautat noduri in papura. E posibil ca
pentru multi asa elemente sa nu fie importante, dar pentru mine au fost absolut
critice si mi-au distrus orice sentiment de imersiune in poveste. Nu cer
realism de la un anime, nu cer perfectiunea detaliilor si nu ma intereseaza ca
totul sa fie inteligent.
Dar
ma deranjeaza, foarte rau, atunci cand un anime nici macar nu incearca. Genul
de chestii ca cele de mai sus le-am vazut foarte des in fanfiction-uri scrise
de copii de 12-15 ani care efectiv nu gandeau mai departe de anumite scene ce
voiau sa faca.
Asa
e si Elfen Lied. Scenele par sa fi fost gandite separat fata de o logica pe
care ar trebui sa o aiba in poveste sau macar in actiune. E un anime ce
incearca foarte tare sa impresioneze, dar nu incearca sa si lege cap la cap
ceea ce face in asa fel incat desfasurarea elementelor sa fie logica,
rationala.
Nu
ar fi fost greu ca soldatul psihopat sa fie prezentat ca fiind normal si
eficient, dar intalnirea cu Lucy si sadismul ei sa il fi facut sa clacheze.
Nu
ar fi fost greu sa introduca o scena in care i se explica lui Nana cateva
dintre lucrurile normale din viata de zi cu zi, cum ar fi ce sunt aia banii, si
cum sa-si procure mancare.
Nu
ar fi fost greu sa se adauge niste scene in plus incat sa nu para ca toata
lumea respectiva se invarte in jurul coincidentelor.
~
Coincidente peste TOT~
Hai
sa vorbim putin si despre asta.
O
poveste in general are nevoie sa se miste dintr-o parte in ata, personajele
trebuie sa se intalneasca cumva si sa interactioneze iar unele evenimente
trebuie sa se petreaca in asa fel incat viziunea autorului sa se poata implini.
Cea
mai simpla, dar si cea mai IDIOATA, metoda de a face asta este sa se lase
povestea in seama coincidentelor.
ABSOLUT toate actiunile din anime-ul asta se bazeaza pe coincidenta.
ABSOLUT toate actiunile din anime-ul asta se bazeaza pe coincidenta.
Lucy
este eliberata de catre savant fix in ziua in care Kohta, prietenul ei din
copilarie, ajunge inapoi in oras. Ajunge pe plaja ca Nyu fix in momentul in
care Kohta si Yuka se plimbau pe acolo.
Nana
o intalneste pe Lucy in forma ei de Lucy fix cand Kohta si Yuka nu sunt prin
zona incat sa vada lupta dintre ele.
Nana
ajunge pe plaja fix in momentul in care soldatul care cauta diclonius era in
locul respectiv si o putu vedea.
Kohta
o intalneste pe Lucy fix in ziua in care ea si-a capatat puterile si si-a
ingropat catelusul, undeva prin padure, langa orfelinat.
Lucy
il vede pe Kohta fix in momentul in care Yuka il imbratiseaza.
Cursul
la care merg Kohta si Yuka – si unde o iau si pe Nyu, in ciuda faptului ca
respectiva are inteligenta unei pisici – se intampla sa fie fix al profesorului
care o cauta pe Lucy pentru a o viola.
Cartea
cade de pe masa fix la pagina cu fata lui Kohta, de care incerca asistenta
profesorului sa-si aduca aminte.
~
Lasa logica in frigider ca o sa folosim maioneza ~
Maionezaaaaaaaaaa...groasa
si cremoasa si bogata.
Hai
sa vorbim despre maioneza din Elfen Lied, umplutura nesanatoasa ce tine loc de
emotie, personalitate sau psihologie pentru seria asta.
Aici
trecem in partea a doua a discutiei complicate: de ce esueaza Elfen Lied.
Daca
urmaresti cu atentie Elfen Lied – si chiar daca nu urmaresti cu atentie – e
foarte usor de observat ca o mare parte din tematica seriei se invarte in jurul
ideii de excludere. Fie ca e vorba din societate, din familie sau din
umanitate, Elfen Lied urmareste ca asta sa fie elementul central al filozofiei
sale si sa construiasca personalitatile personajelor in jurul ideii ca mai
toate sunt stigmatizate. Se pune mult accent pe faptul ca in locuinta lui Kohta
toata lumea e binevenita si toti pot trai ca egali.
Doar
ca...totul e maioneza. Nici macar nu e maioneza naturala, facuta cu grija si
atentie. Nu, e chestia aia la tub pe care o cumperi de la magazin si care are
gust a chimicale si ura.
~
Lucy e o gluma ~
Sa
pornim cu Lucy, deoarece ea e elementul in jurul careia se invarte totul.
Lucy
e prezentata ca un monstru creat de circumstante. Singura, chinuita de alti
copii, ramane fara singurul ei prieten cand ceilalti din jurul ei ii gasesc
catelul si i-l omoara cu sange rece. Pierzandu-si controlul si, in consecinta,
descatusandu-si puterile ea ii rupe pe toti in bucati. Paria devine vanator,
capata putere si e manata inainte de faptul ca daca nu e ea deasupra, vor fi
ceilalti si o vor chinui din nou.
Si
intervine maioneza.
In
primul rand, scena cu copiii este construita SPECIAL ca publicul sa o poata
place pe Lucy. Daca Hollywood ne-a invatat ceva e ca pentru a face un personaj
sa fie simpatizat de public, el are nevoie de un caine – exemplu notabil: I am
Legend, care n-are nicio treaba cu cartea net superioara -. Asa ca anime-ul i-a
dat un caine lui Lucy. Automat, un animal atrage simpatia publicului...iar
moartea unui animal este pentru mai oricine o chestie foarte traumatizanta in
familie.
In
momentul in care ceilalti copii omoara cainele, Lucy devine eroina noastra.
Exista o satisfactie viscerala in momentul in care copiii sunt imprastiati pe
pereti iar anime-ul ne indica ca ce s-a intamplat a fost doar o fortare a
circumstantelor care a impins-o la un asa act impotriva opresorilor sai.
DAR...copiii
nu au nicio vina. Un lucru care e aproape universal valabil e ca multi copii nu
au discernamant sau empatie pana incep
sa se maturizeze prin adolescenta. Asadar, suntem indemnati sa ne bucuram c-au
fost omorati niste copii care doar erau copii fara supraveghere adulta, de
catre o fiinta care e prezentata ca fiind mai inteligenta decat oamenii. Mda.
In
al doilea rand, cainele n-are alt rol decat sa fie introdus si omorat. Nu se
construieste o relatie credibila intre Lucy si animal, nu exista nici macar un
motiv real pentru care copiii sa fi dorit sa-l raneasca. Cei mai multi copii
l-ar lua, nu l-ar omori...dar anime-ul are nevoie sa se asigure ca noi trecem
de partea lui Lucy.
A
doua portie de maioneza vine prin prezentarea celorlalti diclonius.
Atat
Nana, care e extrem de docila, cat si ultimul boss prezinta, in anumite situatii,
ideea cum ca uciderea oamenilor este de fapt instinctuala, un destin genetic.
Pana si Lucy are momentul in care ceva din ea ii zice ca trebuie sa-i omoare pe
ceilalti pentru a se simti bine si in siguranta.
Asadar,
caine sau nu, Lucy tot ar fi ajung la ucidere, care n-are deloc treaba cu felul
in care ar fi fost tratata de societate. Asadar anime-ul isi submineaza direct
tematica prin faptul ca nu avem de-a face cu ucigasi creati de oameni, ci cu un
pradator natural iar povestea pierde tema de „Suntem subjugati” – specifica
unei povesti tip X-Men – ci devine pur si simplu Species – film horror vechi,
in vena filmelor Alien -, un „Noi contra lor” pe buna dreptate.
Lucy
e o gluma, un personaj ce-si urmeaza doar programarea genetica si care nu pare
sa aiba alta motivatie in anime decat sa omoare fiindca asa ii zice o fantoma
din capul ei. Daca Nana nu ar fi reactionat la fel fata de soldat, ar fi fost
credibil ca e vorba de ceva social...dar asa, nu mi s-a parut.
~
Mayu e o bataie de joc ~
Mayu
exista in poveste pentru ca trebuia sa fie si o fata care sa:
1. Nu vrea sa i se suie lui Kohta pe penis.
2. Se poata imprieteni cu Nana incat sa existe un motiv ca ea sa poata
ajunge in casa.
Astea
sunt singurele ei roluri in poveste.
Povestea
ei este una trista, cu care anime-ul se asteapta sa simpatizam. Tatal ei vitreg
o viola periodic cand mama ei nu era acasa, iar mama ei o batea daca incerca sa
se planga de situatie, facand-o sa se simta nedorita si, in cele din urma, sa
fuga de acasa.
Si
vine maionezaaaaaaaaaaaaaaaa!
Mayu
nu manifesta, pe toata durata anime-ului, nicio simptoma a unei fete abuzata,
nici fizic si nici emotional. Nu e prezentata cu cosmaruri, nu e prezentata cu
avansuri sexuale catre Kohta – noua figura paterna -, iesiri furioase, probleme
de mancare, atitudine secretoasa, nimic din ce ai putea vedea intr-o fata ce a
fost abuzata sexual. Ii e rusine de situatia ei de a fi un copil al strazii,
dar cam atat.
Pentru
mine asta e scarbos, si e unul dintre punctele unde consider ca Elfen Lied a
depasit atat bunul simt, cat si decenta. Anime-ul ia un element deosebit de
grav si-l trateaza foarte usor si lipsit de gravitate sau seriozitate. Intregul
unghi cu violurile la care este supusa Mayu are rol EXCLUSIV ca factor de soc
pentru audienta si nu contribuie cu nimic povestii sau personajelor.
Iar
asta e dezgustator si obscen, pana intr-un nivel in care e bataie de joc. Trag
o comparatie aici cu felul in care e tratat un asa element in Now and Then,
Here and There, cu respect pentru victima si cu o privire foarte serioasa
asupra a ce inseamna un asa act pentru un copil si pentru dezvoltarea ei.
Elfen
Lied apeleaza la ceva socant si intrece masura bunului gust deoarece nu e
dispus sa duca elementele pana la capat. O fata violata nu va fi vesela, nu va
fi lipsita de griji, nu se va apropia usor de un barbat adult singur pe plaja
pentru a vorbi cu el. Faptul ca nu se alege nimic de povestea asta da
publicului ideea ca violul nu e un lucru atat de grav.
Dar,
la urma urmei, la ce ne-am putea astepta mai bun de la un studio care pana la
Elfen Lied a lucrat aproape exclusiv la serii hentai?
~
Yuka e stupida ~
Ce
anime mai e complet daca nu avem si un triunghi amoros, ai?
Si
iata asta e rolul lui Yuka. Ea e indragostita de varul ei, pe care nu l-a vazut
de opt ani, si e foarte geloasa pe atentia cu care el o trateaza pe Nyu. Dar e
normal pentru ea, ne zice anime-ul, deoarece inainte de evenimentele ce i-au
schimbat viata lui Kohta, ea era foarte atasata de el si a ramas sa-l astepte
atatia ani. Iar in cele din urma, el nici nu-si prea aminteste...
Awwwwww.
MAIONEZA!
In
anime-uri chestia asta cu prietenii din copilarie e unul dintre cele mai usor
de recunoscut clichee. Sunt sigur ca daca va ganditi acum puteti sa va aduceti
IMEDIAT aminte un anime unde sa apara chestia asta.
Problema
in Elfen Lied e ca trebuie sa acceptam ca Yuka a ramas blocata la nivelul ei de
dezvoltare emotionala la care era cand avea opt ani.
Fata
asta nu a mai avut nicio interactiune sociala in opt ani de zile? Nu a gasit un
singur baiat de care sa-i placa la scoala? Nu si-a facut noi prieteni sau
prietene care sa mai inlocuiasca golul unei rude indepartate pe care si asa nu
a vazut-o multi ani?
E
absurd.
Ca
sa fie mai frumos, Yuka aparent nu are nicio problema in a fi „detinuta” de
Kohta, ca un obiect. Misto comentariu din partea unui personaj feminin, nu?
Fetelor, fix ca ea vreti sa fiti, nu-i asa?
Iar
faptul ca e vorba de incest e cu atat mai interesant. Care e rolul in poveste a
elementului asta?
Pentru
Kohta...n-are niciun rol. Se saruta, se trece mai departe, parca n-ar fi fost.
Pentru
Yuka...parca n-ar fi fost.
Pentru
restul...nici nu a fost.
Alt
element introdus de dragul de a fi introdus, care nu se dezvolta in nimic. Nu
se ridica ca in Angel Sanctuary, de exemplu, problema ca ceea ce fac e gresit
sau interzis, un tabu social. Nu e nici macar pusa
problema ca intr-un Kiss x Sis, unde macar mai e ceva amuzant. Nu, elementul
exista doar ca Yuka sa aiba o scuza sa-i traga cate un pumn lui Kohta – VAI,
CAT DE AMUZANT LOLOLOLOLO! – si, eventual, sa mai socheze un pic publicul.
Altfel,
e doar maioneza.
~
Nana e artificiala ~
Da,
da, e o mica gluma asupra faptului ca Nana ajunge sa aiba brate si picioare
artificiale.
Povestea
ei ne zice c-a fost inchisa in facilitatea respectiva de la nastere, si s-a
experimentat constant pe ea. Singurul care i-a oferit afectiune era doctorul
Kurama, de care ea s-a si atasat de altfel. E foarte docila si ascultatoare, si
incearca din rasputeri sa-si duca misiunea la final cand e trimisa dupa Lucy.
In cele din urma, ea trebuie sa ramana in lumea de afara pentru a nu fi
ucisa...pe ce motiv anume, nu stiu.
Inca
o portie de maioneza, ospatar!
Personalitatea
lui Nana nu are absolut niciun sens pentru mine.
Nu
are nicio cunostiinta a normelor sociale, dar totusi pare sa se conformeze lor.
Nu
a fost niciodata printre oameni, dar pare suficient de politicoasa incat sa fie
dragalasa.
Nu
e violenta, dar da sa-l omoare pe soldat, si apoi se imprieteneste cu el, cand
acesta aparent o insulta deoarece nu-i locul ei in lumea lor...ceea ce ea stia
deja.
Nana
e complet rupta de realitate cand povestea vrea ca ea sa fie, da-n rest e ca
orice alta fetita cuminte si ascultatoare care a crescut cu oameni, si nu
intr-un mediu in care se trage cu bile de metal in ea. Cumva m-as astepta ca
cineva care a fost supusa constant la abuz fizic si ceea ce se defineste ca
tortura sa fie ceva mai retras si mai speriat de tot ce misca.
Nana,
in schimb, e o dulce si o dragalasa. N-are nicio logica in poveste, dar ea e
acolo.
~Si,
in final Kohta ~
Mancarea
si banii cresc in copaci iar Kohta isi tine haremul cu el acasa.
A
reprimat moartea surorii si a tatalui sau, dar isi aminteste la momentul
oportun.
Nu
o iarta pe Lucy, dar tot vrea ca ea sa ramana cu el fiindca i-a fost dragalasa
Nyu, pisica umana. Ceea ce e cam fix acelasi rahat.
Kohta
nu prezina mai nicio personalitate pe durata anime-ului, ceea ce e specific
protagonistilor ca el. Bine, e un mincinos patologic, dar asta nu as considera
ca fiind o personalitate complexa si umana.
~
Sa incheiem ~
As
vrea sa continui sa scriu despre multele elemente ale seriei asteia care pentru
mine n-au avut niciun sens. Dar deja ma apropii de 5000 de cuvinte si pot zice
ca ii respect pe cei ce macar au avut rabdarea de a citi pana aici. Multumesc
de atentie.
Elfen
Lied a fost, si ramane, pentru mine unul dintre cele mai proaste anime-uri pe
care le-am vazut pana acum. Desi incearca din rasputeri sa fie ceva unic si
interesant, faptul ca echipa de productie nu a oferit niciun fel de atentie
detaliilor si au turnat in poveste tot ce a parut ca va suna bine pentru otaku,
nu ii face nicio o favoare.
Da,
melodia de inceput e frumoasa.
Da,
finalul e simpatic si cumva inaltator. Dar nu e castigat, e doar ales sa fie,
nu vine din nimic din poveste.
Dar
in rest?
Animatie
demna de un hentai cu buget mic, cu personaje deformate in orice alta scena
decat cele de aproape, personaje desenate diferit de la o scena la alta,
miscare facuta din topor.
Muzica
e plictisitoare, fiindca Lilium se repeta ad nauseam.
Iar
psihologia personajelor e o gluma proasta, penibila chiar. Se vrea sa fie multe chestii, de la un comentariu
social asupra celor diferiti, pana la o poveste de rascumparare a
pacatelor...dar nu e nimic.
In
13 episoade se pierde prea mult timp cu elemente stupide si cu coincidente, cu
personalitati fabricate si cu dialog idiot. Am petrecut ceva timp citind
comentarii pe marginea seriei din partea unor fani pe diverse site-uri, cu
multi sustinand ca nu ar vrea sa revizioneze seria asta pentru a nu-s strica
amintirile bune despre ea. Mi se pare ca graieste mult despre calitatea
deosebit de scazuta a anime-ului asta.
Dar,
bineinteles, va fi urmarit in continuare fiindca e simplu de inteles si pentru
ca are sange, tate, cururi si fete cu „coarne” care arata a urechi de
pisica...si Nyu se si comporta ca atare – Chi din Chobits e mult mai simpatica
sincer -.
Nota
finala, dupa revizionare: 3 din 10. Am risipit timp revizionand seria asta si
scriind despre ea. Dar macar pot zice cu siguranta ca si acum, si acum opt ani,
am avut toate motivele sa o displac.
Constiinta
mea e impacata.
Recenzie realizata de: Caludiu Antal.
Recenzie realizata de: Caludiu Antal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu