Another – 12
episoade – 2012
*Tot ceea ce
urmeaza este bazat pe vizionarea intregii serii, fara OVA-ul premergator
povestii, si sunt observatii personale, in baza experientei mele in literatura,
filme, seriale, desene animate si anime-uri. Daca nu sunteti de acord cu ceva
din ce este scris, va invit la discutie pe baza punctelor de disensiune.
Ceea ce urmeaza
este o analiza asupra anime-ului din perspectiva mea, impreuna cu procesele de
gandire prin care ajung la unele concluzii.
De asemenea, eu
pornesc in vizionarea oricarui anime – fie el facut de Gainax, Studio IG,
Sunrise, Gonzo, Ghibli sau in regia oricui din industrie – cu ideea ca voi
viziona ceva de calitate si caruia ii voi da, la final, nota 10 in lista mea
personala. Puncte scad pentru:
-
Material care insulta inteligenta
celui ce vizioneaza;
-
Material ce ma scoate din
imersiunea povestii pe motive de inconsistenta sau prostie pura;
-
Material inutil care iroseste
timpul meu fara a oferi nimic de interes in materie de personaje, actiune sau
dezvoltarea povestii;
-
Incercari esuate de intelectualism
care foloseste truisme sau filozofie de liceu pentru a parea profund;
-
Material ridicol care incalca
propriile reguli pe care anime-ul le seteaza pentru actiunea sa.
Acestea fiind zise,
Another este o serie cu foarte mult potential initial care este irosit din
pricina unei regii slabe, a unei povesti dramatizata artificial si a unor
personaje foarte plate si lipsite de orice caracteristici care sa le faca
interesante.
Ce urmeaza mai jos
poate contine spoilere, desi voi incerca sa le tin la un minim necesar.
~Pe scurt~
Pro:
+ Grafica
detaliata, cu personaje ce arata interesant si un stil artistic placut
ochiului.
+ Muzica de fundal
bine realizata pe alocuri.
+ Misaki Mei ca
personaj misterios, foarte interesanta odata ce se dezvaluie.
+ Premiza povestii.
Contra:
-
Regie foarte, foarte slaba.
-
Personaje apatice, plate si
neinteresante.
-
Violenta gratuita si morti fara
rost
-
Dezvoltare inegala a povestii si
actiunii.
-
Regizorul ne iroseste timpul in
loc de a dezvolta povestea si personajele.
-
Inceputul si finalul.
~Cele bune~
1. Premiza
Stiu
ca seria asta este bazata pe o nuvela scrisa de Ayatsuji Yukito, pe care nu am avut cum sa
o citesc pe moment si nu stiu daca am s-o citesc vreodata daca anime-ul e o
adaptare fidela. DAR, consider ca in mainile unui scriitor bun, premiza asta ar
putea da o carte horror/mystery absolut fenomenala, pe care as tine-o cu
placere langa „Perdido Street Station” a lui China Mieville sau langa „Let the
right one in” de John Ajvide Lindqvist in biblioteca
mea personala. Mi-a placut la nebunie ideea anime-ului asta odata ce s-a intrat
in poveste:
„O forta supranaturala preia controlul unei
mici regiuni dintr-un oras mic din Japonia, introducand o persoana decedata in
randurile unor elevi, fara ca respectiva sa stie ca e moarta sau ceilalti sa-si
dea seama ca e cineva in plus. Cat timp respectivul e printre ei, elevii si cei
apropiati lor sau clasei lor pot suferi accidente fatale, la intamplare, pana
la terminarea anului de studiu, totul ca o consecinta a unor evenimente de cu
26 de ani mai devreme.”
Asta e aur curat in materie de horror. Asta e
ceva ce m-as astepta sa fie scris de Clive Barker si sa fie si printre
lucrarile lui demne de citit. Exista potentialul unor dezvoltari de situatie
dintr-o asa premiza care sa fi putut pune anime-ul asta pe harta.
Din pacate, potentialul e irosit. Vedem mai tarziu de ce.
2.
Mijlocul
povestii
Odata
ce regulile povestii, intr-un final, sunt stabilite, avem parte de cateva
episoade foarte, foarte ok. Actiunea in actul doi al povestii curge lin,
personajele interactioneaza suficient cat sa para ca ceva se dezvolta ca o
conexiune intre ele iar misterul se dezvaluie incet, dar fara pasi falsi sau
indicii gresite.
Odata
ce se trece de primele episoade stangace, povestea chiar are sansa de a straluci o vreme. Indiciile care
ne sunt prezentate au relevanta pentru misterul mai mare iar evenimentele nu
par batute chiar cu ciocanul in poveste – desi exista cateva care apar din
senin si strica ce ar fi, altfel, unele dintre cele mai intense momente din
anime -.
3. Deznodamantul povestii
NU
ma refer aici la episoadele finale ale povestii, ci la deznodamantul in sine.
Desi nu sunt de acord cu felul in care evenimentele au fost duse spre o
concluzie, mi-a placut in schimb ca finalul este unul cinstit si clar, fara sa
lase foarte multe portite deschise pe unde sa mai bagam intrebari. Sigur, nu
rezolva totul iar misterul mai mare ramane fix cum era la inceput...dar asta e
partea frumoasa.
Nu m-a interesat deloc pe parcursul seriei DE CE anume se intampla anumite evenimente. In Silent Hill nu te intereseaza cine a creat Silent Hill-ul sau de ce...ci doar povestea personajelor blocate acolo si cum incearca sa supravietuiasca. Nu ma intereseaza originea fenomenului caruia ii sunt victime personajele, ci ma intereseaza cum vor scapa din situatia lor, preferabil cu cat mai putine traume.
Asta mi-a placut in cele din urma in Another. Asta este genul de poveste care beneficiaza din plin ca misterul sa nu fie atins, ca publicul sa nu vada nimic mai departe de cortina. Odata ce treci in spatele cortinei, totul devine mundan, totul poate fi inteles, totul este clar.
Ori, unde mai e magia in cazul asta?
4. Misaki Mei, Teshigawara Naoya si Akazawa Izumi
Astea
sunt singurele trei personaje din anime de care mi-a pasat in cele din urma si
care au fost dezvoltate suficient cat sa poata fi considerate interesante. In
timp ce majoritatea celorlalte personaje au fost tinute in principal de decor,
iar personajul principal a fost un plot device pe doua picioare, astia trei au
reusit sa ma surprinda in final...prin faptul ca nu vroiam sa-i vad murind.
Nu
sunt personaje originale in lumea anime, existand extrem de multe altele in
diverse serii cu personalitati interschimbabile, dar in contextul anime-ului
asta ei au fost cei mai interesant de vizionat.
~Cele rele~
Din pacate, copii,
am terminat cu cele bune. Vor mai fi cateva observatii pe ici pe colo, dar ma
tem ca astea sunt toate lucrurile ce mi-au placut in Another. Ce urmeaza...o sa
fie distractiv.
1. Regia lui Mizushima
Tsutomu
Asta
o sa fie lung.
Intai,
un pic de teorie. Daca nu va intereseaza, sariti peste paragraful urmator.
Primul
personaj cu care ne intalnim in serie este Sakakibara Kouichi, protagonistul
nostru. Fiind un elev nou transferat in scoala si clasa respectiva, el este
avatarul nostru in lumea din Another, ochii si urechile noastre, prisma prin
care vom vedea lumea anime-ului si prin care o vom intelege. El este la fel de
strain acolo pe cat suntem noi si are rolul expres de a ne ajuta sa intelegem
ceea ce se intampla si sa absorbim detaliile de poveste la fel cum le-ar
absorbi el. In consecinta, ca protagonist, la el ne asteptam sa vina
informatiile relevante prin care noi vom intra in universul anime-ului.
Iar Mizushima Tsutomu se pisa cu bolta – scuzati franceza – pe acest rol deosebit de important pe care il are protagonistul.
PRIMUL
lucru pe care il face Sakakibara este sa inceapa sa ceara informatii care nu il
privesc in nici un fel si pentru care nu exista nici un singur motiv in poveste
ca el sa fie interesat in momentul respectiv. Protagonistul nostru incepe
povestea dezvoltand o obsesie ciudata pentru fata misterioasa din clasa sa si
incercand sa ne ofere noua, privitorilor, toate informatiile de care am avea
nevoie ca sa putem urmari seria.
Asta se cheama o gafa MASIVA de story board, in care producatorii incearca sa ajunga la miezul povestii cat mai repede, fara insa a lega evenimentele de inceput intre ele – cam ce a stricat filmul Man of Steel anul trecut -.
De ce-i pasa lui Sakakibara de fata fara un ochi?
De
ce se pune s-o urmeaza, ca un violator sinistru, pana acasa?
De
ce o hartuieste cu intrebari personale pentru care pe el n-ar trebui sa-l frece
grija, considerand ca abia a intalnit-o?
De
ce se intereseaza de istoria clasei cand el abia s-a transferat acolo si nu ar
trebui sa aiba asa griji mai departe de a se integra cu restul elevilor?
De
ce-l intereseaza atat de mult de fata care a murit cu ceva timp inainte – in
afara faptului ca pare sa aiba o tendinta sinistra spre a urmari fete ce par
fara aparare - ?
Raspunsul la intrebarile astea e simplu: pentru ca asa cere povestea. Nu exista nici o dezvoltare naturala a curiozitatii sale, nu exista nici un eveniment care sa-l porneasca spre informatiile in cauza. Povestea vrea ca NOI sa stim respectivele informatii, asa ca-l pune pe saracul protagonist, ca o mica marioneta ce e, sa se bage cu nasu-n treaba tuturor, desi n-are ce cauta acolo.
Asta
e primul pacat savarsit de regizorul seriei.
Al doilea pacat este ca incearca sa ne pacaleasca pe tot parcursul primelor episoade ca vizionam de fapt un anime cu fantome si papusi malefice si dracu mai stie ce.
Regizorul
foloseste momente de muzica dramatica si flash-uri scurte cu papusi la
intamplare pentru a da gravitate unor evenimente si unor interactiuni intre
personaje si a le schimba insemnatatea. Asta e un truc ieftin folosit de
regizori slabi – cum ar fi David Cage in jocul Heavy Rain – pentru a informa
gresit publicul si pentru a-i distrage atentia spre detalii prea putin
importante; totul pentru a putea ascunde adevarata poveste in spatele unor
trucuri de fum si oglinzi.
Asta
nu e un lucru rau in sine. In mainile cuiva competent pentru asa ceva, ar fi
putut fi o unealta foarte puternica pentru a pastra misterul mult timp si
pentru a ne surprinde iar si iar, la orice revizionare. Ar fi putut fi un twist
demn de tinut minte, daca ar fi fost facut bine.
In
schimb, felul exagerat in care se pune accent pe unele scene in prima parte din
Another, odata ce am terminat de vazut intreaga serie si m-am pus sa revizionez
cateva momente, fac ca respectivele sa aiba aceasi greutate dramatica pe cat ar
avea o scena din Scooby Doo. Tot ce lipseste este un sunet puternic de
DUM-DUM-DUUUUUUUUM! si m-as astepta sa apara Scooby cu toata echipa ca sa
culeaga vreun indiciu de pe acolo.
2. Personaje slab dezvoltate si apatice
Pe
mai intreaga durata a seriei avem parte de un cast de personaje destul de mare
care se perinda pe undeva prin background. Dupa cum e de asteptat, multi mor.
Nu ne pasa ca mor. Nu-i pasa NIMANUI ca respectivii mor.
De ce s-o intampla asta?
Deoarece
anime-ul nu petrece timp cam deloc intr-o incercare de a da viata personajelor
sale pe care mai apoi le ucide cu sange rece. Nu le cunoastem deloc, nu stim
nimic despre ele, nu le vedem pe ecran decat pentru foarte putin timp si la
final doar cum sunt varuite pe vreun perete.
Iar
restul personajelor din poveste isi vad de viata lor ca si cum n-ar fi murit un
coleg sau un prieten din randul lor sau din familia lor. Nu le pasa. Nimeni din
anime-ul asta nu arata nici cea mai mica emotie in momentul in care careva se
duce naibii pe vreo scara. Au un scurt moment de tristete si apoi gata, inapoi
la discutiile din clasa. Adica nu-i ca si cum am fi vizionat o sinucidere
foarte violenta sau un accident deosebit de sangeros care ar baga in terapie
veterani de razboi.
O
vreme am fost chiar convins ca odata ce cineva moare, toti ceilalti il uita
instant si nu realizeaza ce se petrece in jurul lor. Dar nu, personajele sunt
doar apatice.
Cand
nimanui din poveste nu pare sa-i pese de ce se intampla in jurul lor...mie, ca
spectator, de ce mi-ar pasa?
Ca
sa puna mai multe paie pe foc, exista momente in poveste in care unele
personaje aud cate un tipat sau sunt foarte constiente ca un prieten e in
pericol mortal.
Reactia
lor?
Stau
ca momaile si privesc in gol si dezbat daca sa mearga sa-l ajute sau nu pe
respectivul.
Din
nou, daca personajelor nu le pasa de ce se petrece, mie de ce mi-ar pasa?
Din
pacate asta e un pacat general in anime-uri, dar e unul pe care nu-l pot trece
cu vederea de cele mai multe ori. M-as fi asteptat ca un anime facut dupa o
carte sa poata fi ceva mai dezghetat la minte decat majoritatea porcariilor de
genul asta, dar se pare ca m-am inselat. Nu ma astept la realism din partea
unui anime...dar ma astept sa nu ma simt insultat intelectual.
Asta ma duce spre urmatorul punct.
3. Mortile din anime sunt inutile
O
sa fiu primul care sa recunoasca ca scena cu umbrela a fost bestiala. E una
dintre cele mai creative chestii facute intr-un anime de genul asta si una pe
care n-am s-o uit prea curand. Bineinteles, daca anime-ul nu ar fi fost atat de
entuziasmat de propria sa gaselnita si nu mi-ar fi bagat pe gat o melodie super
dramatica si un slow motion care doar nu zbiara „FITI ATENTI AICI! FITI ATENTI
ACUM! O SA FAC CEVA TARE! NU TREBUIE SA RATATI ASTA! SUNTETI SIGURI CA SUNTETI
ATENTI?!”.
Din
pacate, oricat de distractiv ar fi fost de vizionat scena asta, nu poate scapa
in mintea mea de spectrul faptului ca nu a servit la absolut nimic. Nimeni nu a
fost profund afectat de asa ceva. Nimeni nu a jelit. Nimeni nu a ramas terifiat
de umbrele.
Si
asta se intampla pe toata durata anime-ului. Singurul motiv pentru care
personajele mor e de factor de soc si nimic mai mult.
Nu
ajuta cu nimic povestii sau misterului.
Nu
ajuta nici un personaj sa atinga vreo revelatie personala profunda.
Daca
anime-ul ar fi avut cea mai mica farama de ironie in el, ar fi putut realiza
niste comentarii foarte interesante despre efemeritatea si fragilitatea vietii
umane...dar canci.
4. Inconsistenta tematica
Uite
aici un lucru pe care chiar vreau sa-l discut: Another este inca un caz *sic*
de anime care nu are curaj sa fie ceva anume si, in schimb, decide doar sa fie
jumatati de masura din altceva, doar pentru a nu leza vreo sensibilitate.
Avem
o scena inutila de comedie romantica – nu serveste la nimic -, avem un episod
dedicat fanservice-ului – nu serveste la nimic decat ca posibil material de
laba -, avem sugestia unui triunghi romantic – nu merge absolut nicaieri firul
povestii respective – si avem niste morti sangeroase care sunt totusi foarte
seci – si nu servesc nici unui scop -.
In
nici un moment anime-ul asta nu intrece vreo limita a bunului simt sau al
scarboseniei. Sta undeva, in pragul unei usi, prea speriat ca sa-si asume vreun
risc real in felul in care abordeaza materialul pe care-l are la dispozitie.
Sadism?
NU exista asa ceva in Another, doar niste morti unde se vede inspiratia clara
din Final Destination. Si problema e ca oricum, daca creatorii s-ar fi decis sa
fie sadici cu adevarat, faptul ca nici un personaj nu e dezvoltat incat sa ne
pese de el ar fi facut chiar si cea mai sadica moarte sa fie usor de uitat.
Ca
sa va dau un exemplu: cand un personaj moare in Katanagatari, un anime
exceptional, desi moartea lui nu e deosebit de violenta sau sangeroasa, faptul
ca este aratat invins si murind, insangerat dupa pierderea sa a scos din mine o
mult mai viscerala reactie decat cea mai sangeroasa chestie din Another.
Partea
romantica a seriei nu se dezvolta niciodata si e pacat, ca putea fi
interesanta.
„Pai,
Claudiu, elitist nenorocit ce esti, ce tot vrei de la un anime de 12
episoade?!”
Uite, as fi vrut sa nu-mi fi irosit timpul cu un episod de filler obligatoriu la plaja si nici sa nu-mi fi irosit timpul 4-5 episoade incercand sa ma pacaleasca si nici sa nu-mi fi irosit timpul cu morti care nu servesc nici unui scop dramatic sau de dezvoltare a personajelor. As fi vrut ca-n locul unor asa diversiuni inutile sa se fi concentrat pe poveste si pe lucruri mai interesante, pe reactiile personajelor si pe personalitatile lor.
Uite, as fi vrut sa nu-mi fi irosit timpul cu un episod de filler obligatoriu la plaja si nici sa nu-mi fi irosit timpul 4-5 episoade incercand sa ma pacaleasca si nici sa nu-mi fi irosit timpul cu morti care nu servesc nici unui scop dramatic sau de dezvoltare a personajelor. As fi vrut ca-n locul unor asa diversiuni inutile sa se fi concentrat pe poveste si pe lucruri mai interesante, pe reactiile personajelor si pe personalitatile lor.
5. Idiotenie crasa si ultimele episoade
Si
asta e ultimul lucru despre care vreau sa vorbesc si aici sunt spoilere.
Cineva
moare cand incearca sa vorbeasca despre blestem. DE FIECARE DATA!
Nimeni
nu se prinde.
Toti
insista ca personajul principal trebuie sa respecte regulile clasei cu
strictete.
Nimeni
nu-i explica regulile, chiar si atunci cand au sansa s-o faca.
Casa
arde din temelii, aratand un incendiu bine dezvoltat si aproape exploziv.
Personajul
principal se plimba nonsalanat printre flacari, fara sa schiteze cea mai mica
reactie cum ca n-ar fi la plaja undeva, la o temperatura comoda a apei si
aerului. Aerul super incins si fumul dens nu-l deranjeaza deloc pe Superman-ul
nostru licean.
Doua
personaje nou introduse o iau razna si incep sa omoare la intamplare copii fiindca,
si citez, „erau instabili emotional dupa moartea nepotului lor”.
Da,
n-ar fi fiindca povestea avea nevoie sa mai creasca artificial tensiunea din
anime pe final.
Personajele
primesc o informatie dubioasa si brusc toata lumea e capabila de crima cu sange
rece.
Devin
si maestri luptatori.
Toata
lumea are flash back-uri importante pentru deznodamantul misterului in cele mai
oportune momente – adica cand dicteaza, in mod artificial, povestea ca e timpul
sa dezvaluie ceva -.
Cineva
are raspunsul care ar putea salva viata tuturor.
Nu
zice nimic ca sa nu-i raneasca sentimentele personajului principal.
Un
personaj e injunghiat cu cioburi si cu bucati de lemn, pironit in perete dupa o
explozie de vant care a propulsat geamul inauntru in zeci de bucati.
Are
timp de un adio emotionant si dramatic, fara tipete sau vreun semn ca ar muri
de orice altceva decat de o plictiseala cronica.
Ultimele
episoade sunt jignitor de proaste. Am sperat pana in ultimele momente ca nu se
va merge in directia in care credeam ca se merge...dar in schimb fix asta s-a
intamplat. Ultimele episoade devin un generic „free for all” in care toata
lumea da sa omoare pe toata lumea si toti isi pierd mintile sau capacitatea de
a gandi – casa arde...nimanui nu-i pasa -.
Am
zis la inceput: in mainile unui scriitor capabil toata povestea asta ar fi
putut fi excelenta. Dar Another nu a beneficiat de atingerea unui scriitor
capabil. Nu a beneficiat de o echipa interesata in a face ceva de calitate si
nu a beneficiat de un regizor macar decent.
~In concluzie~
Another nu e un
anime pe care eu personal l-as recomanda. Desi are o premiza buna si o grafica
cel putin decenta, anime-ul e slab din punct de vedere al povestii si al
personajelor, irosind timp pretios pe niste chestii absolut irelevante.
Nu e nici un anime
prost cap coada. Exista reale momente bune in poveste si niste scene care, desi
ratate, inca pot indica la calitatea pe care ar fi putut s-o aiba seria.
Personajul lui Misaki Mei mi s-a parut interesant si complex, reactia ei fata
de fenomenul in care erau toti implicati parandu-mi-se cea mai interesanta
dintre toate.
In cele din urma
este un anime mediocru cu putine de oferit in afara unor lectii de „Asa nu!” si
a unor momente sangeroase dar lipsite de orice fel de colti si gheare.
Nota finala: 6/10
Recenzie realizata de: Caludiu Antal.
Recenzie realizata de: Caludiu Antal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu