Akame ga Kill! –
24 de episoade – 2014
~ Cuvant inainte
~
*Tot ceea ce
urmeaza este bazat pe vizionarea intregii serii, si sunt observatii personale,
in baza experientei mele in literatura, filme, seriale, desene animate si
anime-uri. Daca nu sunteti de acord cu ceva din ce este scris, va invit la
discutie pe baza punctelor de disensiune.
Ceea ce urmeaza
este o analiza asupra anime-ului din perspectiva mea, impreuna cu procesele de
gandire prin care ajung la unele concluzii.
De asemenea, eu
pornesc in vizionarea oricarui anime – fie el facut de Gainax, Studio IG,
Sunrise, Gonzo, Ghibli sau in regia oricui din industrie – cu ideea ca voi
viziona ceva de calitate si caruia ii voi da, la final, nota 10 in lista mea
personala. Puncte scad pentru:
-
Material care insulta
inteligenta celui ce vizioneaza;
-
Material ce ma scoate
din imersiunea povestii pe motive de inconsistenta sau prostie pura;
-
Material inutil care
iroseste timpul meu fara a oferi nimic de interes in materie de personaje,
actiune sau dezvoltarea povestii;
-
Incercari esuate de
intelectualism care foloseste truisme sau filozofie de liceu pentru a parea
profund;
-
Material ridicol care
incalca propriile reguli pe care anime-ul le seteaza pentru actiunea sa.
~ Recenzie ~
Akame ga Kill! –
cu semnul exclamarii la final – este un anime care habar nu are ce vrea sa fie.
Desigur, se lanseaza intr-o premiza undeva pe la inceputul seriei cu asasini si
nobilime si coruptie, dar foarte rapid o ia pe araturi spre taramuri de
comedie, incercari esuate de intriga politica, discutii interminabile – si
repetate – despre armele magice pe care le au toti din serie si un pic de
romanta.
Esueaza pe toate
planurile.
Anime-ul asta
este cel mai prost anime pe care l-am vazut anul asta care, spre deosebire de
altele pe care le-am notat chiar mai prost de atat, e prost doar fiindca e foarte
slab facut. Mai departe incerc sa intru putin in polemica lucrurilor care m-au
deranjat in timp ce vizionam.
~ Crede si nu
cerceta ~
Un lucru ce ma
irita la culme e cand un anime, un serial, o carte, un joc, orice, ma lanseaza
intr-o lume noua si ma lasa acolo sa ma uit pe pereti. Dupa ce casc si eu gura,
impresionat, la ce vad in jurul meu, sunt luat brusc de mana si tarat prin
niste coridoare inguste, prin fata unor vitirine in care nu am voie sa privesc,
si mi se zice exact ce ar trebui sa ma intereseze.
Well, fuck you.
Poate vreau sa stiu despre vanzatorul de peste de la colt, da?
Akame ga Kill! e
fix acest gen de anime. Odata ajuns in lumea sa, de la inceput si pana la
ultimul episod, nu petrece deloc timp sa dezvolte universul sau mai departe de
grupul de personaje pestrit. In 24 de episoade sunt nenumarate momente in care
s-ar fi putut lua o pauza de la „antrenamente” si flecareli de prin baza si sa
ni se arate un pic de ce ar trebui sa ne doara pe noi daca imperiul cade sau
nu. Se vorbeste mult despre revolutia ce va fi sa vina, despre armata
revolutionara, despre starea imperiului...dar asta e tot.
Vorba e vant.
Anime-ul vorbeste si vorbeste si vorbeste si nu zice de fapt absolut nimic. Nu
se poate realiza o legatura intre faptele personajelor si starea lucrurilor din
lumea lor doar fiindca ni se zice ca ar trebui sa existe una.
George R.R.
Martin iroseste sute de pagini descriind vietile taranilor, luptele lor,
problemele lor, mesele lor, curvele lor, orice detaliu care pare
nesemnificativ. Ce rezulta e ca lumea din A Song of Ice and Fire se simte ca
fiind vie, ne pasa de care casa ajunge sa conduca, fiecare moarte ne baga in
minte ramificatiile pe care le va avea asupra lumii in sine.
Acelasi lucru il
pot zice si despre Terry Pratchett sau despre Steven Erikson.
Stiu, nu e
cinstit sa compar literatura cu un biet anime constrans de buget si de
materialul sursa. Dar cat am vizionat seria nu puteam sa nu ma gandesc cate
momente ar fi putut fi taiate si inlocuite cu ceva mult mai interesant decat sa-l
vad iar pe Tatsumi cum crede ca a facut „level up” – o chestie idioata la care
voi reveni mai tarziu -.
Nu mi-a pasat
DELOC de universul din Akame ga Kill! si, in consecinta, la final chiar nu
putea sa-mi pese mai putin cine ramanea in picioare. Tot anime-ul e concentrat
in jurul personajelor si a luptelor dintre „tipii buni” si „tipii rai”. Daca
era doar un amarat de anime de arte martiale mai era o chestie. Dar aici s-a
insistat ca totul inseamna ceva, ca totul are o importanta, ca nu se bat doar de
dragul de a se bate.
Iar eu am tot
asteptat sa vad ce importanta are totul, de ce trebuie sa se intample totul.
Anime-ul s-a
incheiat iar eu inca astept. Bila neagra.
~ Bibistroceii
crocobazdugati ~
L-am mentionat
pe George R.R. Martin mai devreme deoarece el este un autor caruia ii place
sa-si omoare personajele. Bine, nu stiu daca ii place lui sa le omoare dar e
cert ca le omoara. Fiecare personaj are o poveste cu o anumita importanta,
planuri, scopuri, personalitate, si e dezvoltat pe cat se poate.
Din cauza asta
doare cu adevarat cand un personaj moare, mai ales daca e in mijlocul a ceva
important.
Pun ca un al
doilea exemplu evenimentele din The Lies of Locke Lamora, de Scott Lynch. Un
alt autor care are o oarecare placere in a ucide personaje, si la el e foarte
de efect momentul in care cineva e trimis acasa inecat si murat intr-un butoi
de pisat de cal. Asta fiindca si el petrece timp sa bage personajele in
evenimente si sa le defineasca rolurile si importanta.
Akame ga Kill!
incearca, foarte din rasputeri, sa faca acelasi lucru ca mai greii literaturii,
sa inlature ideea de „armura povestii” si sa puna fiecare personaj intr-o
lumina de vulnerabilitate. Iar asta, in sine, e bestial, considerand cum
anime-urile se cam sfiesc in general de la a omori personaje ce ar putea fi
folosite ca material promotional sau vandute ca figurine.
Din pacate nu e
capabil sa duca la final asa ceva, sau sa impresioneze macar prin mortile
personajelor.
Aici e o chestie
interesanta, daca va intereseaza sa cititi opinia mea. Daca nu, sariti
urmatorul paragraf si mergeti mai departe cu rantul. Ceva spoilere pentru Game
of Thrones si One Piece urmeaza.
Chestia
interesanta este ca nu poti omori din senin un personaj, oricat de „realist” ar
fi lucrul asta. Pentru ca o poveste sa poata functiona narativ, ai nevoie ca
personajele sa aiba roluri iar moartea lor sa aiba impact. Iar impactul nu-l
obtii doar din faptul ca ai omorat un personaj drag personajului principal sau
privitorului. Impactul se obtine din ceea ce se pierde prin moartea
personajului respectiv. Nu conteaza violenta mortii, nu conteaza gravitatea
mortii, nu conteaza nici macar cat de dramatica e muzica.
Conteaza
exclusiv pierderea.
De asta moartea
lui Ace e un eveniment interesant in One Piece, dar nu deosebit de impresionant
in schema mai mare a lucrurilor. Ace nu exista in poveste decat pentru o
perioada scurta, nu are teluri, nu are planuri, nu are decat afectiunea lui
Luffy si o importanta data de alte personaje. El moare si-l impinge pe Luffy
mai departe...si e inlocuit in cele din urma.
Pe cand moartea
lui Ned Stark din Game of Thrones nu va fi uitata niciodata de niciun fan al
cartilor. Nu doar ca moare cand se spera ca va scapa, dar moare in mijlocul evenimentelor,
fara sa rezolve nimic, dar punand multe alte evenimente in miscare. Cutremurul
porneste cu el si are reverberatii pana in momentul actual al povestii.
Anime-ul asta in
schimb nu intelege niciunul dintre conceptele astea. Un personaj moare mereu
cand si-a indeplinit singurul scop pe care il are, de cele mai multe sa-l pupe
cumva pe Tatsumi undeva. In general e usor de prezis cand cineva va muri –
Leone e singura care m-a fentat de vreo doua ori -, deoarece s-a mers foarte
mult pe masurarea eficientei. In afara de prima moarte, fiecare moarte
ulterioara survine atunci cand personajul si-a dezvaluit trecutul, a facut ceva
omoruri, l-a salvat pe Tatsumi / naiba mai stie cine, si-a razbunat prietenul
si si-a incheiat arcul.
De exemplu, si
spoiler aici:
Bulat si Tatsumi
sunt pusi impotriva a trei personaje foarte periculoase. Tatsumi e invins rapid
si e la podea. Bulat ramane singur, izolat, impotriva celor trei. Daca nu
omoara pe nimeni, Tatsumi moare fara sa fi facut nimic, si ar fi fost o pierdere
de timp. Daca ii omoara pe toti trei fara sa crape, prezentarea lor ca fiind
extrem de periculosi a fost degeaba. Asadar, direct de la inceputul luptei,
considerand cum e scena pregatita, putem sa fim siguri ca Bulat va omori cel
putin doi dintre ei, dar va muri si el. Mai putin de doi l-ar face sa para de
fapt slab fata de cum e prezentat, iar mai mult nu poate deoarece si Tatsumi
trebuie sa se dovedeasca acolo, impins fiind de vreo tragedie personala.
Dar arcurile
personajelor sunt foarte scurte si neinteresante – revin imediat la asta - .
Toata lumea are un trecut trist de vreun fel, toata lumea vrea sa schimbe
imperiul, toti mor cand le soseste ceasul.
Ori asta e
complet neinteresant intr-un anime unde ar trebui sa ne pese de ceva. Daca nu
dezvolti lumea si nu dezvolti rolul personajelor in lumea respectiva, cum te
poti astepta ca privitorul sa fie investit in poveste si-n evenimente?
Nu prea ai cum.
De asemenea, nu
ajuta deloc ca toate personajele sunt niste clisee dureroase ale industriei
anime.
~ Personalitati
imaginare ~
Ca sa continui
pe ideea de mai devreme: toate personajele sunt clisee. Am mai zis cred, in
alte recenzii, ca nu e NIMIC in neregula cu a avea arhetipuri ca personaje.
Neon Genesis Evangelion – rusine sa-mi fie ca aduc o serie sacra in discutia
asta – porneste la drum cu cel mai simplu si obosit cast de personaje, dar pana
la final face chestii uimitoare pornind de la matrita respectiva.
AgK! in schimb
prefera sa lase cliseele sa tina loc pentru personalitatea personajelor.
Akame e tacuta,
dar foarte emotiva cand se deschide.
Bulat e un tip
dur c-o inima de aur.
Sefa e seaca dar
se descurca bine intr-o lupta
Mine e o
tsundere care devine foarte dragastoasa dupa ceva timp.
Tatsumi e un
pampalau care devine mai puternic prin vointa pura.
Tipa obsedata de
justitie e obsedata pana in punctul de a fi sinistra.
Esdeath e
obsedata de ideea ca cei slabi nu au dreptul de a trai.
Exemplele pot
continua. Nu e nevoie sa fi vazut multe anime-uri ca sa observi cat de simple
sunt personajele astea.
De asemenea, ca
sa fie sare pe rana acum cand realizezi ca nu urmaresti decat niste chestii predestinate sa nu fie
interesante, anime-ul mai si considera de cuviinta sa ne insulte inteligenta.
„Uite-i pe astia
trei! Sunt foarte rai. Sunt imbracati in piele si au niste ornamente pe cap
care arata ca niste coarne. Sunt rai! V-ati prins inca de cat de rai sunt? Uite
cum ala mic si inocent ii taie tipei aleia fata. Ah, pardon, n-am sa va arat ce
face exact, dar garantez eu ca-i malefic. Sunt foarte, foarte rai. Nu? Nu?
NU?!”
Antagonistii au
toti personalitati de hartie si sunt de-a dreptul comici in cat de rai sunt.
Intr-un fel mi-au adus aminte de antagonisti de prin comics-urile din Era de
Argint, alea prin care Lex Luthor fura torturi din patiserii de rau ce era.
Intr-un anime
care se vrea a fi serios, un adevarat Berserk al zilelor noastre – desi Berserk
e inca al zilelor noastre considerand cat de lent progreseaza, dar e alta
poveste – asa chestii par de-a dreptul infantile si stupide.
~ Esdeath e
stupida ~
Apoi, mai e si
Esdeath. Tot anime-ul toate personajele ne freaca la ridiche de cat de rea e
Esdeath si cat de sadica si cat de naspa si cat de letala.
Ce vedem in
schimb?
Marea comandanta
a armatei are un fetish in a calca oameni pe fata cu tocurile ei stilleto
foarte ascutite – wow, unde sa mai fi vazut oare asa ceva vreodata?! -.
Cand nu calca
oameni pe fata, se comporta ca o scolarita in calduri pe langa Tatsumi.
Iar cand nu face
nici asta, tot ameninta in stanga si dreapta cu camera de tortura, dar nu face
niciun rahat pana la finalul anime-ului.
Ca sa continui
paralela cu Berserk, ar fi exact ca si cum ni s-ar fi zis ca Guts e un luptator
letal, dar tot anime-ul l-a fi urmarit cum sta si vorbeste cu vaci pe camp sau
culege floricele pe care sa i le puna-n par lui Griffith.
De departe,
Esdeath e una dintre cele mai slabe antagoniste pe care le-am vazut pana acum.
Inteleg ca ideea era sa-i dezvolte o personalitate mai complexa, dar au uitat
ca pe langa partea de dragalasenie tipa trebuie sa fie si o ucigasa sadica,
ceea ce nu reiese din mai nimic din anime. Sincer, ce reiese cel mai pregnant e
ca e in calduri grav de tot – amuzant, de vreme ce-i regina gheturilor – si are
nevoie urgent de ceva tare si lung. Si cu tepi, ar completa personajele din
anime.
~ Calusi pentru
toata lumea ~
Credeam ca
Naruto e groaznic in ideea ca explica fiecare tehnica si fiecare miscare facuta
de un personaj, dar AgK! ia conceptul si decoleaza cu el spre stele.
De la inceput si
pana la final fiecare personaj explica ce face arma sa si, mai ales, ce
slabiciuni are.
Poate nu-i o
idee buna sa-i zici inamicului ca arma ta functioneaza pe baza pericolului din
jurul tau.
Poate nu-i o
idee buna sa-i zici inamicului cu care te lupti ca te poti regenera.
Poate nu-i o
idee buna sa-i zici inamicului ca sabia ta il omoara cu o atingere.
Poate nu-i o
idee buna sa-i explici inamicului ca firele tale taie prin orice si le-ai
intins peste tot.
Poate nu-i o
idee buna sa-i explici inamicului ca e inutil sa se bata cu papusile tale daca
nu te omoara pe tine mai intai.
Asasini cica,
da?
Tot anime-ul
mi-am dorit ca cineva sa ia informatia si sa le-o traga protagonistilor de sa
nu se vada drepti. Dar bineinteles ca e atat de slaba coreografia luptelor si
atat de plictisitoare, incat oponentii impart trei neuroni in general, si nu
fac absolut nimic din ce ar avea logica sa faca.
~ Claudiu, esti
un hipster elitist nenorocit. Anime-ul nu trebuie sa fie atat de complex gandit
ca sa fie distractiv ~
Uitati, inteleg
ca unora le plac fetele cu sabii si luptele shounen in care castiga cel cu
tehnica secreta mai impresionanta. Inteleg si atractia pentru un anime sangeros
care macar pare sa incerce sa iasa din matrita in care s-a incadrat singur de
la inceput.
Dar, ar fi
trebuit sa taie jumate din lupte si sa bage material de poveste si de personaje
in loc. Nu e nevoie de mult, dar poate sa vedem un pic mai mult din inamici
decat cat de malefici sunt ei si de ce trebuie sa moara; poate sa vedem un pic
din povestile celor care-i angajeaza pe Night Raid; poate sa vedem si ce se
intampla in palat sau in tabara rebelilor, incat sa ne pese. Inteleg ca a fost
nevoie sa acopere mult teren cu povestea dar, asemanator cu The last airbender
al lui M. Night Shyamalan, cateodata e mai bine sa editezi materialul original.
Daca ceva arata bine in manga / scris nu inseamna ca se va tranfera bine fara
detalii intr-o adaptare.
~ Enervari sub
varsta de 18 ani ~
Deoarece nu
vreau sa ma extind cu mult peste 3000 de cuvinte, urmatoarele lucruri le voi
lasa in forma sumara.
1.
Ministrul cel malefic e
ridicol. Mai multa complexitate e in vrajitoarea cea rea din filmul Snow White
din 1900 primavara.
2.
Daca niciunui personaj
nu pare sa-i pese mai mult de cateva minute de decesul unui camarad, mie chiar
n-are sa-mi pese absolut deloc. Inteleg asasini si lalalala, dar asta nu e o scuza
ca personajele sa fie niste robotei.
3.
Inamicul final e scos
din fund. Nu pot suporta cand un anime incearca sa ridice drama finala
introducand cate un inamic gigantic doar de dragul de a o face.
4.
Lipseste orice fel de
consistenta tematica. Moment dramatic si apoi tate. Moment dramatic si apoi
glume ieftine. Unele anime-uri pot sa combine drama si comedia – a se vedea
exemplul dat de Fullmetal Alchemist: Brotherhood -, dar aici nu iese deloc, mai
ales ca totul pare bagat cu ciocanul acolo, in cele mai nepotrivite momente
posibile.
5.
Trupe speciale peste
trupe speciale, toata lumea are niste trupe speciale ascunse intr-un beci. Am
zis chiar la inceput: daca taiau o gramada de lupte din seria asta, printre
care si aceste trupe speciale care nu au alt rol decat sa moara, ar fi avut
timp sa faca ceva interesant cu timpul eliberat.
6.
Conceptul de „level up”
e infantil, si chiar imbecil. Personajele vorbesc parca ar fi personaje
dintr-un RPG, ceea ce bineinteles ca rupe si mai departe elementul de imersiune
al povestii, iar marile lor „imbunatatiri” oricum nu se simt. Presupun ca a
fost folosit asa dialog de dragul faptului ca publicul oricum va contine oricum
multi si gameri si e mai usor de inghitit asa limbaj.
7.
Universul asta are arme
de foc, soldati modificati genetic, cyborgi si roboti uriasi. De ce naiba mai
foloseste lumea arme albe?
8.
Ce fel de imperiu ar
pune in mainile unui singur general o arma de distrugere in masa ce ar putea
sterge imperiul de pe fata planetei? Da, da, fara asta nu ar exista povestea,
dar un pic de gandire nu ar fi stricat odata ce se incheie totul.
9.
De ce toata lumea
trebuie sa poarte fetele alea de pedofili lasati nesupravegheati intr-o
gradinita plina de copii? Era enervat in Hellsing Ultimate, aici e de
nesuportat. Sa nu mai zic de cantitatea de psihopati „malefi” si „super rai” si „odiosi” si oricum mai vreti
sa le ziceti, care tin locul unui compas moral real pentru poveste.
10.
CALUSI PENTRU TOATA
LUMEA!
~ Da mai taci
odata! ~
In incheiere as
vrea doar sa zic ca nu recomand acest anime nimanui. Nota mea finala este nota
4, o nota pe care in general n-o dau foarte usor. Acestea sunt anime-urile care
irosesc materialul de care ar putea profita pentru a realiza o productie buna
si care, de cele mai multe ori, pot fi considerate ca luand la misto
inteligenta celor ce vizioneaza.
E adevarat ca
Akame ga Kill! nu este o productie cu ambitii. In afara catorva scene mai bine
animate nu avem parte de lupte interesante, personajele sunt seci, povestea
nici nu se poate considera ca fiind scrisa iar lumea lor e un desert al
ideilor. Un asa anime se poate vedea de la o posta ca nu are nicio importanta
in timp.
Dar asta nu ar
trebui sa scuze sau sa incurajeze o productie slaba si facuta fara interes.
Probabil in echipa din spatele ei stau oameni cu talent ce nu au putut, din
varii motive, sa-si puna talentul la contributie. Din iubire pentru acei
oameni, nu vizionati porcaria asta, ca pe viitor sa nu fie fortati sa mai faca
ceva asemanator.
Recenzie realizata de: Caludiu Antal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu